Telefonia internetowa w firmie. Jakie daje korzyści?

Choć wiele firm korzysta obecnie wyłącznie z telefonii komórkowej, są i firmy, które wciąż używają telefonów analogowych. Ale czy te nieco przestarzałe urządzenia nie kłócą się przypadkiem z nowoczesnymi rozwiązaniami w telekomunikacji? Okazuje się, że nie. Potwierdzeniem tego może być m.in. technologia VoIP, czyli telefonia internetowa. Na czym ona polega? Jakie korzyści może przynieść firmie?

Telefon internrtowy

Telefonia internetowa w firmie

Czym jest technologia VoIP?

Technologia VoIP (ang. Voice over Internet Protocol) pozwala na przesyłanie dźwięku rozmowy przy pomocy łącz internetowych lub dedykowanych sieci, które wykorzystują protokół IP. Dzięki przesyłaniu wszystkich danych z wykorzystaniem protokołu IP, nie mamy problemu z niepotrzebnymi „połączeniami ciągłymi” i wymianą informacji, gdy rozmówcy milczą. Takie rozwiązanie wpływa na ograniczenie użycia łączy. Kiedy się o tym czyta, z pewnością brzmi to dość skomplikowanie, a przecież jednym z najbardziej upowszechnionych komunikatorów VoIP jest znany wszystkim Skype, który jednak obecnie ustąpił nieco miejsca Messengerowi czy aplikacji WhatsApp.
Czy do korzystania z tej technologii potrzebny jest komputer? Oczywiście, że nie. Ci , którzy mają w firmie telefony analogowe i nie chcą się ich pozbywać, mogą zakupić bramki VoIP, by móc korzystać z tej technologii. W przeciwnym wypadku będzie nam potrzebne specjalne urządzenie VoIP.

Korzyści dla firm

Dlaczego technologia VoIP stała się tak popularna wśród dużych przedsiębiorstw? Oczywiście główną jej zaletą są niskie ceny połączeń. Dzięki temu firma może ograniczyć koszty funkcjonowania i staje się bardziej konkurencyjna na rynku. Przeważnie nie musimy się również wiązać żadnymi umowami na określony czas. Nie ma też stałej opłaty abonamentowej. Zarówno instalacja, jak i sama obsługa są bardzo proste. Nie musimy nawet posiadać komputera, by móc korzystać z dobrodziejstw telefonii internetowej.
Technologia VoIP ma również wiele przydatnych funkcji, takich jak głosowe menu, przekierowanie połączeń, poczta głosowa, kolejkowanie połączeń, połączenia konferencyjne, „granie na czekanie”, blokowanie niechcianych numerów czy możliwość nagrywania prowadzonych rozmów. Jest to więc świetna opcja zarówno dla firm handlowo-usługowych, call center czy innych większych przedsiębiorstw. Telefonię internetową można zintegrować z istniejącą siecią IP, a także z różnymi usługami, takim jak przesyłanie danych lub multimediów.
Jeśli chodzi o koszty, przede wszystkim dużym plusem jest możliwość kontrolowania wydatków, ponieważ wszystkie billingi dostępne są na bieżąco. Połączenie międzynarodowe są zwykle tańsze niż u znanych operatorów telekomunikacyjnych. Często dostawcy usług oferują korzystne pakiety darmowych minut.

Gdy internet zawodzi

Oczywiście technologie wykorzystujące łącza internetowe mają swoje zalety, ale również i wady. Bo co zrobić, gdy dojdzie do awarii łącza internetowego? Wówczas nie możemy wykonywać żadnych połączeń. Firmy telekomunikacyjne znalazły na to rozwiązanie. W ramach usług proponują połączenie, które korzysta w głównej mierze z łącza internetowego, ale zabezpieczone jest dodatkowo liniami ISDN lub analogowymi liniami telefonicznymi. W ten sposób, gdy chwilowo braknie nam internetu, możemy nadal korzystać z połączeń głosowych.